Orang-Oetangs, klimmen en klauteren en heel veel zweten!

Op naar Sumatra! Dat had ik besloten in de loop van mijn reis. Ik hoorde te gekke verhalen over een jungletrekking en ik had toch tijd over, dus waarom niet. De reis van Bali naar Sumatra was langer dan gedacht. Maar dat wordt het al snel als je anderhalf uur vertraging hebt met het vliegtuig. Op het vliegveld werd ik opgehaald door een privé-chauffeur. Lekker luxe (lekker veel betalen). Hij stond me op te wachten met een naambordje. Dat had ik altijd al eens mee willen maken! Mijn naam vinden ze trouwens maar raar. Als ik mail naar een hotel of organisatie denken ze allemaal dat ik een man ben. Het wordt dan 'hello mister Anouk'. Ik maak meestal zelf al de grap dat het rijmt op handdoek, voordat zij het doen. Het woord handuk gebruiken ze hier ook, net als asbak, gratis en kantor pos. De reis naar Bukit Lawang, waar mijn jungletrip zou beginnen duurde zo'n 4,5 uur en ging over hobbelige wegen. Tussendoor nog even gestopt om een nasi goreng naar binnen te werken, waarbij ik dacht dat er een lekker sperzieboontje tussen zat. Niet dus, het was een groene peper. De chauffeur heeft me natuurlijk super hard uitgelachen. Mijn guesthouse deed me dit keer denken aan een boomhut. Heel simpel, maar wel een balkon met hangmat met een prachtig uitzicht op de rivier en jungle. Klein detail; ik had wel alleen een hurktoilet. Maar dat mocht de pret niet drukken. Rond half 9 de volgende morgen begon de jungletrip. Vantevoren nasi goreng op, zodat ik een goede bodem had. Dat deed ik wel vaker als ik 's morgens energie nodig had. Het was al snel zweten tijdens de trip en dat bleef de hele dag zo. Ik zag eruit alsof ik met mijn kleren onder de douche had gestaan. Ik heb me nog nooit zo vies gevoeld. Samen met twee Duitse koppels (die netjes Engels spraken, omdat ik het anders niet kon volgen!) bekeken we de orang-oetangs, meestal met baby, die we al snel tegen kwamen. Heel vet om ze zo in het echt te zien. Ze zijn half wild, waardoor we er ook een stuk of 5 te zien kregen. Vaak zijn ze door mensen gehouden en heeft de regering ze terug geplaatst. We hebben ook nog andere apen gezien, die soms wel heel dichtbij kwamen. Na met handen en voeten geklommen te hebben en ook weer bijna glijdend afgedaald te hebben, kwamen we om 16.00 aan bij de rivier. Wat een verademing om die rivier in te duiken na deze toch wel uitputtende maar super mooie tocht. Als lunch hadden we in de jungle nasi goreng en een heerlijke fruitsalade gegeten. Maar de verwennerij was nog niet over. Tussen de muggen en insecten (ja ik heb een paar keer geschreeuwd door die stomme beesten!) werd er heerlijk voor ons gekookt, rijst, groente, tofu, vlees. Onvoorstelbaar hoe ze het die jungle in hebben gekregen. Na het eten deed onze gids raadsels met luciferstokjes en kaarttrucs. Echt super leuke man. Hij kende de zangeres Anouk en wat Nederlandse woordjes. We hielden elkaar flink voor de gek. De nacht in de jungle was hard! We sliepen op een splinterdun matje en er lagen nogal wat stenen. Lekker geslapen heb ik niet, maar het uitzicht en geluid als je wakker werd was adembenemend. Na het ontbijt dat ook weer enorm smakelijk was zijn we naar een waterval gedaan en hebben we natuurlijk een duik genomen. Wat was ik blij met mijn charmante teva's! Er lagen heel wat keien die natuurlijk super glad waren. We gingen terug naar het hotel met grote opblaasbare banden over de rivier. Erg leuk en soms een beetje een wild ritje. Ook hier maakte de gids weer wat leuks van. Die middag heb ik in een restaurant wat gegeten en ik kwam allemaal mensen tegen die ik hier al eerder had ontmoet. Ook de locals zijn hier super aardig. Lekker wat grappen met iedereen. Daar kan Bali nog wat van leren. De volgende dag wilde ik eigenlijk olifanten gaan wassen. Maar het bleek dat het 2,5 uur rijden was, 20 minuten wassen en weer 2,5 uur terug. Niet zo'n goed plan, leek me. Dan toch maar naar Lake Toba, een andere bekende attractie hier in Sumatra. Na zo'n rit van 8 uur met te harde airco, waren we, een vrouwelijk koppel die ik in Bukit Lawang had leren kennen en ik, aangekomen bij de ferry. Prachtige uitzichten over het meer. De volgende dag was ik 's morgens echt niet lekker misschien door de airco. 's Morgens heb ik maar een beetje rustig aangedaan. Gelukkig ging het 's middags beter en kon ik toch nog op het gehuurde scootertje het eiland dat tussen op een meer ligt verkennen. De laatste 2 dagen heb ik me alles behalve fit gevoeld. De trip die ik moest maken van Lake Toba naar Jakarta, was me dan ook niet meegevallen. Ik ben wel 10 uur onderweg geweest. Voor de laatste nacht had ik wel een luxe hotel geboekt. De volgende morgen was ik nog steeds niet beter. Het wordt weer een lange dag. Mijn vliegtuig vertrek pas over 12 uur. Het is nu maar wat hangen bij het zwembad en hopen dat ik me snel beter voel. Niet zo'n leuke afsluiter op deze manier, maar wat heb ik een topreis gehad. Het was geweldig om lekker alleen te reizen, met niemand rekening te houden, zelf bepalen wat je gaat doen en zoveel leuke mensen te leren kennen!

Content categories
Check all content related to:
More contributions of WorldSupporter author: anoukjacobs
Comments, Compliments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Access level of this page